Som säkert framgått av tidigare funderingar har jag en viss faiblesse för öar. När jag därför i höstas läste en artikel i turistföreningens tidskrift Turist om en cykeltur på Listerlandet med besök på Hanö, blev jag genast intresserad.

Cykelleden är cirka 4 ½ mil lång med färjeturen över till Hanö som ett lämpligt avbrott.

Från Nogersund längst i öster på Listerlandet tar det 25 minuter att åka över till ön. Hanö mäter 6 km i omkrets och här saknas biltrafik, även om det finns två korta asfalterade vägsträckor. Vi kom till ön  på eftermiddagen och hade våra cyklar med oss för att slippa behöva kånka på otympliga cykelväskor. Medresenärerna hade roligt åt att vi hade cyklarna med oss och påpekade förnumstigt att det inte gick att cykla på Hanö.

Vi följde en av de två vägarna upp till vandrarhemmet, som är inrymt i den gamla byskolan, nedlagd 1974. Sedan var det dags att börja utforska ön. En given sevärdhet är fyren en bit ovanför vandrarhemmet. Därifrån har man en vidunderlig utsikt, och sedan kan man fortsätta mot öns nordspets. Man passerar den engelska kyrkogården, där engelska sjömän är begravda sedan Napoleonkrigets dagar och kommer sedan till Bönsäcken. Det är en udde bestående av stenar, som formas och poleras av havsvågorna.

Nästa dag går vi söderut på en stenig led genom en tät avenbokskog. På kvällen innan har vi sett hjortar beta i skogens närhet, men nu håller de sig borta. Så småningom kommer vi ner till stranden, där mängder av sjöfåglar drar uppmärksamheten till sig. Några svanar simmar majestätiskt förbi, och jag tar fram kameran för att spara deras närvaro.

När förmiddagsfikat är avklarat, drar vi oss tillbaka mot vandrarhemmet och går sedan ner till hamnen för att invänta den lilla färjan. Och vem vet, det blir kanske fler besök på den ö som gett Hanöbukten dess namn.